№
|
Кіл-сть год.
|
ЗМІСТ
|
Дата
|
Т1
|
1
1
|
Вступ
Слово в житті людини. Краса світу і людської душі в художньому слові. Образне слово — першоелемент літератури. Початок словесного мистецтва: фольклор і літописи.
ТЛ: образне слово.
Художня література як мистецтво слова. Види мистецтва.
|
|
Т2
|
4
2
|
Світ фантазії, мудрості
Міфи і легенди українців. Первісні уявлення про всесвіт і людину, реальні та фантастичні елементи людської поведінки. «Про зоряний Віз», «Берегиня», «Дажбог», «Як виникли Карпати»
|
|
|
3
|
Добро і зло, їхня роль у житті. «Чому пес живе коло людини?», «Неопалима купина», «Чому в морі є перли і мушлі»
|
|
|
4
|
Література рідного краю. Як творився світ. Урок-подорож сторінками міфів давньої України
|
|
|
5
|
Народні перекази: «Білгородський кисіль»
ТЛ: міф, фольклор, легенда, переказ.
|
|
|
6
|
Лицарство та відвага запорозьких козаків. «Прийом у запорожців», «Ой Морозе-Морозенку»
|
|
|
6
7
|
Українські народні казки. Тематика народних казок, їхні різновиди (про звірів, побутові, фантастичні, пригодницькі тощо). Казка «Про правду і кривду»
ТЛ: народна казка.
|
|
|
8
|
Українська народна казка «Мудра дівчина». Побудова казки (зачин, кінцівка), її яскравий національний колорит. Народне уявлення про добро і зло в казці.
|
|
|
9
|
Українська народна казка «Ох». Аналіз фантастичного і реального, смішного і страшного, красивого і потворного в казках.
|
|
|
10
|
Героїко-фантастична казка «Летючий корабель». Героїчне і фантастичне у казці
|
|
|
11
|
Спорідненість українських казок з казками народів світу
|
|
|
12
|
РМ 1 (у). Народні казки. Самостійне складання казок
|
|
|
13
|
Література рідного краю. «Моя улюблена казка». Українські героїко-фантастичні казки
|
|
|
14
|
Контрольна тестова робота з розділу «Міфи і легенди», «Народні перекази», «Народні казки».
|
|
|
3
15
|
Літературні казки.
Іван Франко. Дитинство письменника. І. Франко-казкар (зб. «Коли ще звірі говорили»). «Фарбований Лис»
ТЛ: літературна казка. Мова автора і мова персонажів.
|
|
|
16
|
І. Франко «Фарбований Лис». Зміст казки, головні персонажі, другорядні. Образ Лиса, риси його характеру
|
|
|
17
|
І. Франко «Фарбований Лис». Особливості літературної казки, її відмінність од народної. Мова автора і мова персонажів
|
|
|
18
|
Тестова робота за літературною казкою І. Франка «Фарбований Лис»
|
|
|
2
19
|
Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки. «Хуха-Моховинка».
|
|
|
20
|
Василь Королів-Старий «Хуха-Моховинка». Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Добро і зло. Аналіз зовнішності (портрета) казкових істот. Наскрізний гуманізм казок.
ТЛ: портрет.
|
|
|
21
|
Позакласне читання. Аналіз казок Василя Королева-Старого «Нечиста сила», «Мавка Вербинка»
|
|
|
2
22
|
Василь Симоненко. Цікава сторінка з життя митця. «Цар Плаксій і Лоскотон»
ТЛ: віршована мова (рима, строфа, ритм).
|
|
|
23
|
В. Симоненко «Цар Плаксій і Лоскотон». Характеристика дійових осіб твору. Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична). Казкова історія і сучасне життя.
|
|
|
24
|
Позакласне читання. В. Симоненко «Подорож у країну Навпаки»
|
|
|
4
25
|
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Повість-казка сучасної дитячої письменниці. Символіка країни Недоладії та її мешканців.
|
|
|
26
|
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети. Елементи незвичайного в повісті.
|
|
|
27
|
Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Своєрідність композиції твору. Особливості його мови.
|
|
|
28
|
РМ 2 (п). Написати продовження пригоди Алі та її нових друзів
|
|
|
29
|
Контрольна тестова робота за розділом «Літературні казки»
|
|
|
4
30
|
Із народної мудрості
Загадка як вид усної народної творчості. Зміст і форма загадок
|
|
|
31
|
Загадки як вид усної народної творчості
|
|
|
32
|
Урок-підсумок
|
|
|
33
|
Прислів'я та приказки. Народне уявлення про довкілля
ТЛ: загадка, прислів’я, приказка.
|
|
|
2
34
|
Леонід Глібов. Відомий український поет і байкар. Фольклорна основа його віршованих загадок. «Химерний маленький», «Що за птиця?»
|
|
|
35
|
Леонід Глібов. Акровірші «Хто розмовляє?», «Хто вона?», «Хто сестра і брат?». Життєствердний пафос віршів Л. Глібова. Особливості його поетичної мови.
ТЛ: акровірш, порівняння.
|
|
|
36
|
Узагальнення і систематизація знань з теми «Л. І. Глібов. Загадки. Прислів'я та приказки»
|
|
Т3
|
2
37
|
Історичне минуле нашого народу
Літописні оповіді: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава». «Повість временних літ» − найдавніший літопис нашого народу. Значення літописання для нащадків. Казкові та історичні мотиви літописних сюжетів.
|
|
|
38
|
Літописні оповіді «Володимир вибирає віру», «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам». Любов руських (українських) князів до своєї землі, їхня сила духу, воля, благородство, сміливість, рішучість, вірність тощо.
ТЛ: літопис.
|
|
|
39
|
Література рідного краю. Пісні мого краю: історичні пісні про Морозенка і Супруна. Пісня „ Де Савур-Могила, широка долина."
|
|
|
3
40
|
Олександр Олесь «Ярослав Мудрий» (із кн. «Княжа Україна»). Поезії з книги «Княжа Україна», їх зв’язок із літописами. Поетична оповідь про минуле нашого народу, князів Київської Русі, їхню мудрість, благородство, хоробрість, любов до рідної землі.
|
|
|
41
|
Олександр Олесь «Микита Кожум’яка». Драматичний твір на тему народної казки.
ТЛ: драматичний твір і його побудова, гіпербола.
|
|
|
42
|
Виразне читання в особах драми-казки «Микита Кожум’яка».
|
|
|
43
|
Контрольна тестова робота за розділом «Історичне минуле нашого народу»
|
|
Т3
Вивчити напам’ять: «За сонцем хмаронька пливе...»
|
4
44
|
Рідна Україна. Світ природи
Тарас Шевченко. Україна часів Т. Шевченка. Розповідь про поета, його дитинство (на основі повісті С.Васильченка).
|
|
Вивчити напам’ять: «Садок вишневий коло хати...»
|
45
|
Т. Шевченко «За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати». Аналіз поезій.
|
|
|
46
|
Виразне читання поезій Т.Шевченка напам’ять
|
|
|
47
|
Картини довколишнього світу, природи у поезіях Т.Шевченка − інша, художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови.
ТЛ: персоніфікація, ліричний твір.
|
|
Вивчити напам’ять: 1 вірш (на вибір)
|
2
48
|
П. Г. Тичина. Коротко про поета і край, де він народився. «Не бував ти у наших краях», «Гаї шумлять».
|
|
|
49
|
П. Г. Тичина. «Блакить мою душу обвіяла». Майстерне відтворення краси природи, вираження життєрадісності, патріотичних почуттів засобами художнього слова. Мелодійність віршів П. Тичини.
ТЛ: метафора, епітет.
|
|
|
50
|
Контрольна робота за творчістю Т. Шевченка, П.Тичини Контрольний твір
|
|
|
3
51
|
Євген Гуцало «Лось». Основні відомості про письменника. Вічне протистояння добра і зла − наскрізна тема світового мистецтва. Порушення цієї теми в оповіданні «Лось».
|
|
|
52
|
Євген Гуцало «Лось». Співчуття, милосердя − шлях до перемоги добра. Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань. Дивовижний світ рідної природи в поезіях митця.
ТЛ: оповідання.
|
|
|
53
|
Євген Гуцало. Аналіз поезій «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…». Дивовижний світ рідної природи в поезіях митця.
|
|
Вивчити напам’ять: 1 вірш (на вибір)
|
2
54
|
Максим Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»), «Осінь-маляр із палітрою пишною…»
|
|
|
55
|
Максим Рильський. «Люби природу не як символ…» Єдність людини і природи, зв’язок між станом людської душі та довкіллям.
|
|
|
56
|
РМ 3 (у). Конкурс на кращого декламатора поезії
|
|
|
3
57
|
Г. Тютюнник «Дивак». Коротко про письменника. Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини. Паралельність і єдність двох світів − природи і людини, зображені в оповіданні. Точність і лаконізм описів природи.
|
|
|
58
|
Г. Тютюнник «Дивак». Образ Олеся, риси його характеру. Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Описи природи у творі
|
|
|
59
|
РМ 4 (п). Гідна поведінка Олеся як позиція особистості. Придумати власне закінчення оповідання.
|
|
|
60
|
Позакласне читання. Г.Тютюнник. «Степова казка»
|
|
|
4
61
|
Микола Вінграновський «Перша колискова», «Бабунин дощ», «Сама собою річка ця тече...». Поезія − особливий спосіб вираження почуттів людини. Висловлення поетичною мовою любові до дитини і турботи про неї, батьківського заповіту. Художні описи природи як вияв патріотичних почуттів автора.
|
|
|
62
|
Микола Вінграновський «Сіроманець». Захоплююча і драматична історія про хлопчика й вовка як приклад гармонії людини й природи («Сіроманець»). Гуманізм повісті.
|
|
|
63
|
Микола Вінграновський «Сіроманець». Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.
|
|
|
64
|
Переказ найцікавіших епізодів повісті, характеристика головного героя за планом, придумати власне закінчення твору.
|
|
|
65
|
Позакласне читання. В.Шевчук. «Панна квітів»
|
|
|
66
|
Література рідного краю. Оповідання К. Тесленка і М. Лісовської "Нічні сторожі"
|
|
|
67-68
|
Систематизація та узагальнення вивченого з теорії літератури за рік
|
|
|
69
|
Контрольна тестова робота за творчістю М.Вінграновського
|
|
|
70
|
Урок - підсумок
|
|